5 tipov, ako najlepšie podporiť imunitu

Imunitu je potrebné posilňovať počas celého roka, nielen od jesene do jari. Úlohou imunitného systému je obrániť nás pred mikroorganizmami a baktériami spôsobujúcimi rôzne druhy ochorení. Niekedy však obranný mechanizmus zlyhá, baktéria alebo vírus prenikne cez imunitnú ochranu a my predsa len ochorieme. Aby náš imunitný systém fungoval správne, je potrebné dostať ho do rovnováhy. Ako si môžeme teda pomôcť sami a posilniť imunitný systém tak, aby bol v rovnováhe a dokázal nás spoľahlivo ochrániť?

 

  1. Dostatok spánku. Oblasti imunity a spánku sú veľmi úzko prepojené. Nedostatočný alebo nekvalitný spánok má priamy vplyv na náš imunitný systém. Štúdia na 164 zdravých dospelých jedincoch ukázala, že tí, ktorí spali menej ako 6 hodín denne, boli oveľa náchylnejší dostať nádchu ako tí, ktorí spali 6 hodín alebo dlhšie. Všeobecne sa však odporúča nočný spánok minimálne 7, ideálne 8 hodín. Dospievajúci by mali spať 8-10 hodín a malé deti a dojčatá až 14 hodín denne. V prípade, že ochorieme, by sme mali spať toľko, koľko si náš organizmus žiada, pretože spánok skutočne lieči. 

Obr_02 (1)

Vstávať a chodiť spať by sme mali každý deň v tom istom čase. Minimálne hodinu pred spaním by sme nemali používať mobil ani iné elektronické zariadenia a dve hodiny pred spaním by sme už nemali nič piť. Naša večerná rutina by mala zahŕňať výlučne upokojujúce aktivity akými je čítanie knihy, počúvanie relaxačnej hudby, meditácia, teplý kúpeľ alebo sprcha. V prípade, že vám vadí svetlo alebo zvuky, použite masku na spanie a chrániče sluchu.

 

  1. Viac antioxidantov. Rastlinné potraviny ako ovocie (najmä bobuľové), zelenina, orechy, semená a strukoviny, sú bohaté na živiny a antioxidanty, ktoré vám môžu poskytnúť ochranu pred škodlivými patogénmi. Antioxidanty v týchto potravinách pomáhajú znižovať zápal tým, že bojujú proti nestabilným zlúčeninám nazývaným voľné radikály, ktoré môžu spôsobiť zápal, keď sa hromadia vo vašom tele vo väčšom množstve. Chronický zápal následne môže vyústiť do mnohých závažných zdravotných problémov akým je napríklad ochorenie srdca, diabetické ochorenia, Alzheimer alebo niektoré druhy rakoviny. Vláknina v rastlinných potravinách je mimoriadne dôležitá pre náš črevný mikrobióm. Práve ten je alfou a omegou našej imunity. Ovocie a zelenina sú navyše bohaté na vitamín C, ktorý môže skrátiť trvanie prechladnutia či iného respiračného ochorenia.

Obr_01 (1)

  1. Viac zdravých tukov. Zdravé tuky, ktoré obsahuje napríklad olivový, ľanový či sezamový olej a morské ryby, najmä losos, môžu posilniť imunitnú odpoveď tela na patogény znížením zápalu. Hoci zápal na nízkej úrovni je normálnou reakciou na stres alebo zranenie, chronický zápal môže imunitný systém oslabovať. Olivový olej, ktorý je vysoko protizápalový, je spojený so zníženým rizikom chronických ochorení, ako sú srdcové choroby a diabetes 2. typu. Ďalší potravinový bojovníci s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín sú semienka chia, vlašské orechy, konopné a ľanové semienka,  tmavo-listová a kapustovitá zelenina, zimná tekvica, fazuľa a edamame. Zároveň je dôležité obmedziť v strave cukor, bielu múku, saturované tuky, alkohol a kofeín. 

obr_03 (1)

  1. Výživové doplnky. Správne nastavené užívanie výživových doplnkov môže výrazne zlepšiť fungovanie imunitného systému. Na trhu sú už dnes dostupné aj výživové doplnky špeciálne zostavené pre mužov, pre ženypre deti. Obsahujú komplexné zloženie vitamínov a minerálov účinne bojujúcich proti patogénom, ktoré tiež posilňujú obranyschopnosť organizmu. Imunitu taktiež posilňuje aj užívanie probiotík, ktoré sú zodpovedné za správne osídlenie nášho tráviaceho traktu.

 

  1. Pohyb na čerstvom vzduchu a šport. Prílišná a najmä nárazová a nevyvážená fyzická aktivita imunitný systém síce zaťažuje, no každodenný pohyb na čerstvom vzduchu a správne zvolená športová disciplína ho, naopak, posilňujú. Vybrať si môžete ten druh fyzickej aktivity, ktorý je vám najbližší: plávanie, beh, bicyklovanie, joga, nordic walking, pešia turistika, rýchla chôdza, tenis a podobne. Športovať by sme mali v priemere 20 minút denne alebo 30 minút 5x týždenne.

obr_04 (1)

Okrem spomínaných tipov je potrebné tiež eliminovať stresovú záťaž, dbať na dostatočný pitný režim, veľa sa smiaťužívať si život s radosťou

 

Aké tipy na posilnenie imunity sa osvedčili vám?