Ako predísť mozgovej príhode

Nečakajte na zajtra, ani kým už bude neskoro. Začnite s prevenciou proti mŕtvici teraz, bez ohľadu na to, či ju máte v rodinnej anamnéze alebo nie. Kľúčový na vašej ceste v prevencii pred mozgovou príhodou je v prvom rade váš životný štýl. To, ako žijete, či sa každý deň hýbete, ako sa stravujete a zvládate stres je pre vás v tejto, ale aj iných zdravotných oblastiach, rozhodujúce. Preto vám prinášame 5 tipov, ako predísť mozgovej príhode.

obr_02 (9)

Pozor na vysoký krvný tlak. Práve vysoký krvný tlak je obrovským faktorom, ktorý zdvojnásobuje alebo dokonca štvornásobne zvyšuje riziko mŕtvice, ak nie je kontrolovaný. Je najväčším prispievateľom k riziku mozgovej príhody ako u mužov, tak aj u žien. Monitorovanie krvného tlaku a jeho liečba, ak je zvýšený, je pravdepodobne tým najväčším krokom, ktorý ľudia môžu urobiť pre svoje cievne zdravie. 

Ako na to: Ak je to možné, udržujte krvný tlak okolo hladiny 120/80. Dosiahnete to znížením množstvo soli vo vašej strave, ideálne na nie viac ako 1 500 miligramov denne (asi pol čajovej lyžičky). V prípade, že sa vám to nedarí a tlakomer pravidelne ukazuje oveľa vyššie hodnoty, bezodkladne kontaktujte svojho lekára.

Udržujte sa vo forme a fit. Pri každodennom množstve povinností máme tendenciu na seba zabúdať. Skutočnosť je taká, že seba by sme v živote mali dať na prvé miesto o to viac, keď našim svetom vládne novodobá pandémia s názvom obezita. Tak, ako sa nedá napiť z prázdnej nádoby, ani rozdávať sa nemôžeme, ak najskôr nenaplníme svoje potreby. 

Ako na to: Stanovte si svoj cvičebný plán, zapíšte si ho do diára a držte sa ho. Vyberte si taký druh cvičenia, ktorý je vám blízky a nebudete sa musieť doňho nútiť. Ak máte radi prechádzky, doprajte si denne dlhú prechádzku, ktorá ovlaží nielen vašu fyzickú schránku, ale aj vašu dušu.

Stravujte sa zdravo. Zvýšte vo svojej strave príjem mononenasýtených omega-3 mastných kyselín (avokádo, losos, vajcia, semienka a orechy) a vyhýbajte sa potravinám s vysokým obsahom nasýtených tukov (stužené pokrmové tuky), jedlám typu fast food, vyprážaným pokrmom a priemyselne spracovaným potravinám. 

Ako na to: Jedzte 4 až 5 šálok ovocia a zeleniny každý deň, jednu porciu rýb dvakrát až trikrát týždenne, celozrnné produkty, orechy, semienka a nízkotučne mliečne výrobky. Skončite s fajčením a alkohol si doprajte len symbolicky a pri výnimočných príležitostiach, pričom uprednostnite kvalitné červené víno.

Dbajte na zdravé vzťahy. Obklopte sa ľuďmi, v spoločnosti ktorých sa cítite dobre, a držte sa ich. Rozvíjajte zdravé vzťahy a tie, ktoré vám neslúžia na dobré, sa naučte púšťať. Práve budovanie záchrannej siete priateľov je jeden z tipov k dlhovekosti.

Ako na to: Môžete sa s priateľmi pozhovárať, zdieľať svoje problémy alebo sa schuti zasmiať. Najhoršie čo môžete urobiť, je žiť v izolácii. Priatelia sú pre nás potrební rovnako, ako aj my pre nich.

Naučte sa identifikovať mŕtvicu. Mnohí ľudia ignorujú príznaky mozgovej príhody, pretože si nemyslia, že sa ich týka. Skutočnosť je však taká, že ak vás už raz postihne, hráte doslova o drahocenné sekundy vášho času. Preto je potrebné poznať znaky, podľa ktorých sa mŕtvicu naučíte rozpoznať, aby ste mohli zachrániť život sebe alebo niekomu vo vašom okolí. 

Ako na to: vyveste si na chladničku nasledujúce znaky nástupu mozgovej príhody:

  •         Ochabnutie jednej strany tela;
  •         znecitlivenie tváre;
  •         nezvyčajné a silné bolesti hlavy;
  •         strata zraku;
  •         necitlivosť a mravčenie končatín;
  •         neistá chôdza.

V prípade, že sa niekomu z vašich blízkych, žiaľ, už pritrafí mozgová príhoda, odporučte mu užívanie výživového doplnku NurAiD II™. Ide o produkt určený na prirodzenú regeneráciu mozgu práve pre prípady zotavenia sa z mozgovej príhody. Obsahuje 9 rastlinných zložiek, je veľmi dobre tolerovaný a môže sa užívať súbežne s inou liečbou stanovenou lekárom.

 

Obrázky zdroj: Freepik