Ako zvládnuť nespavosť prírodnou cestou

Mnohí z nás trpíme krátkodobou alebo chronickou nespavosťou. Večer sa prehadzujeme na posteli, pozeráme do stropu, počítame ovečky a nemôžeme zaspať. Hlboký spánok nás dobehne až niekedy nad ránom, čo má za následok neschopnosť vstať na budík. Počas celého dňa bojujeme s nedostatkom energie a fungujeme akoby na ručnej brzde. Hoci sa potreba spánku u každého z nás líši, dospelý človek potrebuje spať nie menej než sedem až osem hodín denne. Ak nedostatok spánku ovplyvňuje kvalitu vášho života, poradíte vám, ako s týmto problémom zatočiť.

 obr_01 (9)

Pravidelnosť. Pre zdravý spánok je kľúčové vstávať aj chodiť spávať každý deň v tom istom čase. Vypočítajte si tento interval tak, aby ste spali požadovaný počet hodín, ktorý vám vyhovuje. Niekomu stačí spať 6-7 hodín, iný k správnemu fungovaniu potrebuje nie menej než 8 hodín kvalitného spánku. Počúvajte svoj organizmus a spite tak dlho, ako to potrebujete. Pozor však na spánok dlhší, než je spomínaných 8 hodín. Ten už pre ľudský organizmus dospelého človeka nemusí byť prospešný.

Pozor na kofeín. Popoludní a večer sa už vyhnite káve, čiernemu aj zelenému čaju či iným kofeínovým nápojom. Kofeín narúša proces zaspávania a zabraňuje hlbokému spánku. Namiesto neho si dajte teplé mlieko s medom alebo bylinkový čaj. Z byliniek je vhodná medovka, ľubovník, levanduľa, chmeľ a valeriána.

obr_03 (8)

Meditácia. Zaraďte do svojej večernej rutiny meditáciu všímavosti. Tento typ meditácie spočíva v pomalom, rovnomernom dýchaní v pohodlnom sede. Vôbec nič k tomu nepotrebujete, stačí len zatvoriť oči, napojiť sa na svoj dych a sústrediť sa na každý nádych a výdych. Pre zvýšenie účinku môžete počas meditácie v difuzéri rozptyľovať prírodné éterické oleje. Pred spaním je vhodná levanduľa alebo medovka.

Joga. Zistilo sa, že joga má pozitívny vplyv na kvalitu spánku. Pravidelné cvičenie jogy môže tiež pomôcť zmierniť stres, zlepšiť ohybnosť tela (flexibilitu) a zvýšiť duševné sústredenie. Pomalé, kontrolované pohyby s dôrazom na plynulé dýchanie vám umožnia zostať prítomný a sústredený.

Príjemné prostredie. Dbajte na to, aby vaša spálňa bola útulná a priam pozývala na oddych. Jej základ by mala tvoriť pohodlná posteľ s kvalitným matracom a posteľnou bielizňou z prírodných materiálov. Odstráňte z nej akýkoľvek elektronický smog či iné rušivé vnemy.

Užívajte CBD oleje. Majú širokospektrálne využitie vrátane zmiernenia úzkosti a depresie, kožných ochorení, bolesti hlavy, migrén a tiež nespavosti. Účinnou látkou CBD olejov je konope, avšak len tá časť rastliny, ktorá nenavodzuje psychotropné účinky, takže sa nemusíte ničoho báť.

Dopĺňajte magnézium. Ak dlhodobo trpíte nedostatkom energie, mali by ste začať pravidelne užívať magnézium. Je na vás, či do vášho jedálnička zaradíte viac potravín s vysokým obsahom magnézia, alebo siahnete po výživových doplnkoch, u ktorých je účinnosť pri predpísanom množstve zaručená. Skvelým tipom je tiež pridať do kúpeľa magnéziovú soľ alebo sa pred spaním natrieť magnéziovým olejom.

Levanduľa. Levanduľa sa používa na zlepšenie nálady, relaxáciu, zníženie bolesti a podporu zdravého spánku. Užívanie vo forme tabliet sa považuje za účinnejšie. Podporiť tento účinok môžete aj levanduľovým čajom, rozptyľovaním prírodného éterického oleja v difuzéri či pleťovým a telovým levanduľovým olejom. Skvelým tipom je nanášanie levanduľovej silice na spánky a pulzné body na tele.

Čo sa na nespavosť najviac osvedčilo vám?

 

Zdroj obrázkov: Pexels

 

Pripravila: Lucia Gáborová