Imunita po covide. Ako ju posilniť?

Rekonvalescencia po covide je u každého individuálna, rovnako, ako aj priebeh ochorenia. V mnohých prípadoch však určitý čas trvá, než sa pacient po prekonaní ochorenia cíti opäť v plnej sile a dobrej kondícii. Na to, aby sme posilnili imunitu po prekonaní ochorenia Covid-19 čo najlepšie, by sme mali zo začiatku fungovať v šetriacom režime a organizmu zaťažovať len veľmi pomaly a postupne.

Spánok. Každú noc si doprajte nie menej než 7-8 hodín zdravého spánku. Nedostatok spánku narúša zdravé fungovanie imunitného systému, čím sa náš organizmus stáva náchylnejším na choroby a spomaľuje tiež proces obnovy. Spánkový deficit ovplyvňuje aj vašu energetickú hladinu. Budete sa cítiť viac unavení až nakoniec začnete konzumovať nesprávne potraviny, čo môže viesť k ďalším zdravotným následkom. Nie nadarmo sa hovorí, že ak sme sa zle vyspali, oveľa častejšie siahame po sladkostiach, ako pri zdravom a dostatočne dlhom spánku.

Strava. Jedzte zdravé, nutrične vyvážené jedlá so správnou rovnováhou makroživín, teda bielkovín, sacharidov a tukov. Dbajte tiež na to, aby vašej jedlá mali vysoký obsah vlákniny. Prebiotická vláknina je mimoriadne dôležitá pre náš črevný mikrobióm, ktorý je sídlom našej imunity.

obr_02 (7)

Výskum ukázal, že zdravé tuky (rastlinné za studena lisované oleje, avokádo, orechy, semená), sú nevyhnutné nielen na reguláciu imunitného a metabolického systému, ale aj na kontrolu reakcie organizmu na zápal. Komplexné sacharidy nachádzajúce sa v celozrnných potravinách, sú bohaté na vitamíny, minerály a fytochemikálie. Bielkoviny sú zasa dôležitými stavebnými látkami organizmu a tiež priamo súvisia s našou imunitou. Najlepším zdrojom bielkovín je chudé mäso, ryby, vajcia, mlieko a mliečne výrobky. U vegetariánov sú to zase strukoviny a proteínové prášky.

Dôraz na pestrosť. Konzumujte dostatok čerstvého ovocia a zeleniny. Snažte sa eliminovať zo stravy cukor, priemyselne spracované potraviny, fast food, vyprážané jedlá, alkohol a samozrejme, nefajčite. Nejedzte medzi hlavnými jedlami. Jedzte približne každé 4 hodiny a dovoľte tráviacemu traktu, aby medzi jedlami dostal priestor na trávenie. Nezahlcujte ho neustálym jedením z nudy. Mohlo by to viesť k nadmernému priberaniu. Nezabúdajte priebežne počas celého dňa dodržiavať pitný režim.

Vitamíny. Dajte si u svojho obvodného lekára spraviť krvný obraz, aby ste vedeli, ktoré vitamíny je potrebné doplniť. Dôležité sú najmä správne hladiny železa, vápnika, vitamínu D a vitamínu C, pričom vitamín D a C môžete dopĺňať priebežne každoročne od októbra do apríla. Dopĺňať však môžete aj zinok, prípadne magnézium.

Pohyb. Mierny, postupne zavádzaný pohyb, je pre rekonvalescenciu mimoriadne dôležitý. Začnite krátkymi prechádzkami na čerstvom vzduchu tak, aby ste sa priveľmi nezadýchali. Podľa reakcie a kapacity pľúc ich dĺžku a intenzitu postupne predlžujte. Organizmus vám sám naznačí, kam vás až pustí. Choďte na to pomaly, no nezostávajte len sedieť doma. Pobyt na čerstvom vzduchu je dôležitý.

obr_03 (7)

Upozornenie: nezabudnite užívanie akýchkoľvek liekov, či vyššiu fyzickú záťaž konzultovať so svojim lekárom.

Obrázky zdroj: Freepek, Pexels

Pripravila: Lucia Gáborová

 

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie