Kedy začať užívať vitamín D?

Bol objavený v roku 1922 ako súčasť rybieho oleja. Vitamín D je veľmi dôležitý, no nachádza sa len v malom množstve potravín a je ťažké získať ho iba prostredníctvom stravy. Veľké percento populácie na celom svete je ohrozené jeho nedostatkom a preto je potrebné suplementovať ho, teda dodávať v podobe výživových doplnkov. Jeho účinnosť však môže ovplyvniť mnoho faktorov, vrátane toho, kedy a ako ho užijete.

obr_01 (1) (1)

Prečo je vitamín D taký dôležitý?

Vitamín D sa líši od ostatných vitamínov, pretože je považovaný za hormón a produkuje ho pokožka v dôsledku slnečného žiarenia. Telo si ho teda dokáže syntetizovať (vyrobiť) samé a to prostredníctvom vystavenia kože priamemu slnečnému žiareniu. Jeho dôležitosť spočíva v tom, že má priamy vplyv na zdravý vývin kostí a zubov. Jeho úlohou je regulovať vstrebávanie vápnika a horčíka a udržiavanie ich správnej hladiny v organizme. A nielen to. Hrá tiež mimoriadne dôležitú úlohu v imunitných funkciách a prevencii rakoviny.

U starších dospelých a ľudí s tmavšou pokožkou, nadváhou alebo žijúcich v oblastiach s obmedzeným slnečným žiarením je riziko nedostatku ešte vyššie. Práve preto by sme ho mali od jesene do jari suplementovať.

obr_02 (5)

Ako a kedy užívať vitamín D

Vitamín D by sme mali začať užívať v tých mesiacoch, kedy máme menej denného svetla, resp. slnečného žiarenia. Odporúča sa suplementovať ho od októbra do apríla. Keďže tento vitamín nie je rozpustný vo vode, mali by sme ho užívať s jedlom, presnejšie s pokrmom, ktorý obsahuje vyšší podiel tukov, ideálne, samozrejme, zdravých. Podľa jednej štúdie na 17 ľuďoch, užívanie vitamínu D s hlavným jedlom dňa zvýšilo hladinu vitamínu D v krvi asi o 2 až 3 mesiace. V ďalšej štúdii s 50 staršími dospelými, ktorí konzumovali vitamín D spolu s tučným jedlom, sa zvýšila hladiny vitamínu D v krvi po 12 hodinách o 32% v porovnaní s netučným jedlom.

Ráno, na obed alebo večer?

Ak nechceme na našu dennú dávku vitamínu D zabudnúť, užime ho s výdatnými raňajkami. Ideálne, ak budú obsahovať niektoré z nižšie uvedených potravín. Môžeme ho, samozrejme, užiť aj na obed, no rozhodne by sme ho nemali užívať večer, pretože existuje spojenie medzi vitamínom D a tvorbou melatonínu, ktorý priamo ovplyvňuje náš spánkový rytmus.

obr_03 (5)

Potraviny s vysokým obsahom vitamínu D

Vitamín D, by sme, samozrejme, mali dopĺňať aj prostredníctvom zdravej a pestrej stravy. Najviac ho nájdeme v potravinách akými sú:

  • Losos a tuniak

  • Orechy a semienka

  • Avokádo

  • Vajcia (najmä žĺtok)

  • Plnotučné mliečne produkty

  • Červené mäso a pečeň

  • Huby

obr_04 (6)

Užívate vitamín D? Ak áno, akú formu preferujete?


Zdroj štúdií: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20200983/ a https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25441954/