Nedajte šancu črevnej viróze

Leto je čas horúcich dní a so stúpajúcou horúčavou rastie aj počet tráviacich problémov. K niektorým z bežných tráviacich alebo gastrointestinálnych porúch patrí gastroenteritída, pálenie záhy, zápcha, syndróm dráždivého čreva. Sú sprevádzané príznakmi, ako sú kŕče žalúdka, hnačka, vracanie a nadúvanie žalúdka, čo nie je v lete, v čase dovoleniek, vôbec príjemné. Preto je veľmi dôležité počas leta regulovať svoje stravovacie návyky, aby sme zostali zdraví a mohli si ho naplno vychutnávať.

Obr_03

Ako sa v lete vyhnúť tráviacim ťažkostiam?

Pozor na street food. V prípade, že sa na dovolenkách stravujete v reštauráciách a v zariadeniach rýchleho občerstvenia, svoju voľbu starostlivo zvážte a vyberajte si skôr overené reštaurácie. Práve v lete je dôležité, ako reštaurácia skladuje svoje potravinové zásoby, čo v prípade predajní ponúkajúcich street food, zmrzlinu a v bufetoch na kúpaliskách platí dvojnásobne. Predtým, ako si vyberiete reštauráciu kam sa pôjdete najesť, je dobré prečítať si o nej recenzie návštevníkov na internete.

Obr_02

Vyraďte vysmážané a príliš pikantné jedlá. Vyhnite sa ťažkým a mastným jedlám, pretože ich trávenie trvá dlhšie a zvyšujú pálenie záhy, čo má zasa za následok nafúknutie žalúdka. Zahrňte do svojho letného jedálnička veľa čerstvého ovocia a zeleniny, najmä jablká, hrušky, melón, bobuľové ovocie, ananás, uhorku, paradajky, mrkvu pokojne aj v podobe zeleninových či ovocných šalátov. Svoju dennú porciu jedla si rozdeľte do viacerých menších porcií, pretože to uľahčuje trávenie. Práve ovocie a zelenina majú veľa vlákniny a tým pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu.

Obr_04

Dbajte na dostatočnú hydratáciu. V prípade, že sa tráviacim ťažkostiam predsa len nevyhnete, dajte si pozor na dostatočný prísun čistej vody. V prípade, že sa obávate kvôli hnačkám dehydratácie, vypite rehydratačný roztok zakúpený v lekárni. Ak ťažkosti trvajú viac ako 1 deň a vám hrozí dehydratácia, kontaktujte svojho lekára. Pri masívnych hnačkách a vracaní u detí by mohla nastať dehydratácia oveľa skôr ako u dospelého jedinca, preto nečakajte a obráťte sa na svojho pediatra ihneď.

Obr_05

Užívajte probiotiká. Čím skôr si probiotiká nasadíte, tým rýchlejšie vám zaberú. V prípade, že chcete predchádzať žalúdočným ťažkostiam konzumáciou probiotických potravín, zaraďte do svojho každodenného jedálnička probiotické jogurty, fermentované ovsené vločky a fermentovanú zeleninu. Môžete ich konzumovať po celý rok a priaznivo tak ovplyvňovať črevnú mikroflóru svojho tráviaceho traktu, ktorý je centrom nášho imunitného systému.

Obmedzte cukor, kofeín a majonézové jedlá. Cukor nie je práve potravina, ktorá by priaznivo ovplyvňovala náš tráviaci trakt. Preto je lepšie sa v lete vyhnúť prílišnej konzumácií sladkých jedál a nápojov. Majonéza zasa patrí k rýchlo sa kaziacim potravinám a preto ju radšej nahraďte jogurtom. Kofeín pri žalúdočných ťažkostiach úplne vyraďte.

Hýbte sa. Každý deň športujte: behajte, bicyklujte sa, plávajte, korčuľujte sa, choďte na turistiku. Pohyb a šport je pre váš tráviaci trakt mimoriadne dôležitý a netreba ho zanedbávať. Ak sa navyše ešte aj skĺbi s pobytom na čerstvom vzduchu, počas ktorého si vyčistíte hlavu a psychicky si oddýchnete, budete mať určite krásne leto plné dobrodružných zážitkov.