Tipy a rady z lekárne: prečo užívať kolagén?

Kolagén dnes užíva už takmer každý: športovci, ľudia vyznávajúci zdravý životný štýl, ženy túžiace po zdravej a pružnej pleti. Na trhu je dnes už množstvo značiek kolagénu od viacerých výrobcov a to ako živočíšneho, tak aj rastlinného. Ktorý je pre vás ten správny a podľa čoho by ste si mali vyberať, vám radi prezradíme v rubrike Tipy a rady z lekárne.

fit-fitness-woman-man-doing-fitness-exercises-outdoors-city_155003-9845

Čo je to kolagén?

Je to bielkovina zastúpená v hojnej miere v našom organizme. Dá sa povedať, že drží naše telo pokope. Vyskytuje sa v celom organizme, najmä však v koži, kostiach a spojivových tkanivách. Jeho tvorba s pribúdajúcim vekom klesá. Na hladinu tvorby kolagénu má vplyv aj náš životný štýl: fajčenie, strava, nadmerná konzumácia cukru, UV žiarenie, autoimunitné ochorenia, genetické faktory.

Kolagén má mnoho dôležitých funkcií, vrátane zabezpečenia štruktúry pokožky a posilňovania kostí. V strednej vrstve kože kolagén pomáha vytvárať vláknitú sieť buniek nazývanú fibroblasty, na ktorých môžu rásť nové bunky. Hrá tiež úlohu pri nahrádzaní a obnove odumretých kožných buniek.

zeen_kolagen_lekarenmoja_sk

Typy kolagénu     

Poznáme 28 typov kolagénu z ktorých 4 sa v tele vyskytujú najviac. Kolagén:

  •         Nachádzajúci sa vo všetkých spojivových tkanivách;
  •         nachádzajúci sa v medzistavcových platničkách a kĺboch;
  •         ako hlavná zložka vlákien v koži a krvných cievach;
  •         ako súčasťou obličiek, stredného ucha a očnej šošovky.

Potraviny s obsahom kolagénu  

Kolagén môže byť dodávaný telu prostredníctvom stravy. Bohatým zdrojom kolagénu je napríklad vývar z kostí a koží zvierat, ale aj hovädzie mäso a ryby. Pre syntézu kolagénu je tiež dôležitý vitamín C, takže by sme mali vo veľkej miere konzumovať potraviny akými je listová zelenina, brokolica, paprika a citrusové plody.

Kolagén vo výživových doplnkoch

Naše tráviace enzýmy rozkladajú kolagén v potrave na jednotlivé aminokyseliny a peptidy. Kolagén vo výživových doplnkoch sa však už nachádza v hydrolyzovanej forme a preto sa predpokladá, že sa absorbuje efektívnejšie ako kolagén z potravín. Samotná forma výživových doplnkov s obsahom kolagénu je však už výlučne na vás. Na trhu je kolagén v tabletovej, kapsulovej, práškovej, tekutej alebo želatínovej forme a tiež s vanilkovou alebo čokoládovou príchuťou. Vami vybraný druh kolagénu potom už len závisí na tom, či ho chcete užívať čistý alebo s prímesou rôznych vitamínov a ďalších minerálov. Forma kolagénu však nemá vplyv na jeho kvalitu, pokiaľ jeho základ tvorí skutočne kvalitný hydrolyzovaný kolagén.

woman-stratching-isolated_1303-13963

Z užívania kolagénu bude profitovať nielen zdravie vašich kostí ale aj srdca, pokožky, vlasov a nechtov, svalov či mozgu. Užívanie kolagénu by malo byť dlhodobé, pričom prvé účinky by ste mali zaznamenať už po 8 týždňoch.

Obrázky zdroj: Freepik

 

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie