Zdravé opaľovanie - základ krásnej pokožky

Všetci túžime po bronzovej pokožke vo všetkých odtieňoch pralinkovej čokolády. Najradšej by sme chytili ten najkrajší bronz hneď v prvý deň, ako si ľahneme na plážové ležadlo, k bazénu na kúpalisku či na piknikovú deku rozprestretú na lúke. Viete však, ako spoznáte našinca na dovolenke v zahraničí? Ľahne si hneď po príchode do dovolenkovej destinácie na celý deň na slnko, spáli sa alebo si privodí rovno alergickú reakciu a po zvyšok dovolenky narieka pod slnečníkom. My však na to pôjdeme inak – pomaly, postupne a najmä s rozumom. Súhlasíte?

obrazok 4

 

Máme vôbec chodiť na slnko?

Je obrovský rozdiel medzi 15-20 minútovým pobytom na priamom slnku, čo nám zabezpečí denný prísun vitamínu D, a niekoľkými hodinami na plážovom ležadle za účelom získať čo najrýchlejšie svoj letný bronz. V prípade, že sa chystáme cielene vystaviť pokožku slnku na viac ako len zopár minúť, je nevyhnutné aplikovať prípravok na opaľovanie.

Vráťme sa ešte na chvíľu k spomínanému vitamínu D. Je pomerne náročné získať jeho potrebnú dennú dávku len zo stravy. Najbohatšími zdrojmi vitamínu D, ktoré si môžeme položiť na tanier, sú vajcia, losos, pečeň a červené mäso. Najúčinnejším zdrojom tohto vitamínu, nevyhnutného pre zdravý vývoj organizmu, je však v prvom rade slnečné žiarenie. A preto by sme mali každý deň aspoň na chvíľu vyjsť von, na slnko. Určite poznáte dobre známe: „Kam nechodí slnko, tam chodí lekár.“

obrazok_1

Ako na zdravé opaľovanie?

V prvom rade by sme mali mať na pamäti, že sa nejdeme spáliť ale opáliť. To, že pomaly ďalej zájdeš, platí v prípade opaľovania dvojnásobne. Ako sa teda máme opaľovať zdravo?

obrazok 3

  1. Aplikujte si na tvár aj telo opaľovací prípravok minimálne s SPF 30. V prímorských krajinách a na horách použite SPF 50. Krém, či opaľovacie mlieko alebo olej, si naneste minimálne 15 minút pred odchodom z domu.

  2. Pery ošetrite balzamom na pery v tyčinke rovnako s ochranným faktorom.

  3. Pri dlhodobom pobyte na slnku venujte zvýšenú pozornosť ušiam a nosu.

  4. Na hlavu si nasaďte klobúk alebo šiltovku a na ochranu očí použite slnečné okuliare s UV faktorom.

  5. Striedajte pobyt na priamom slnku a v tieni. Nezabúdajte na to, že sa opálite aj pod slnečníkom či vtedy, keď je slnko za mrakmi.

  6. Dodržiavajte pitný režim.

  7. Jedzte paradajky a melón. Obsahujú veľké množstvo lykopénu, čo je látka, ktorá pomáha predchádzať začervenaniu pokožky vplyvom UV žiarenia.

  8. Vždy opätovne aplikujte opaľovací krém po kúpaní v bazéne alebo v mori. Po kúpaní sa najskôr osprchujte až potom nanášajte opaľovací krém.

  9. Opaľujte sa iba do 11h dopoludnia a opäť až po 16h popoludní.

  10. Používajte upokojujúce prípravky po opaľovaní.

obrazok_2

Nezabúdajte, že nadmerné slnenie vedie k melanómu a rakovine kože, spôsobuje predčasné starnutie pokožky, alergie, poruchy imunitného systému a poškodenie očnej sietnice. Ak by ste mali riskovať spálenie pokožky, zvoľte radšej alternatívu v podobe samoopaľovania.